// Povel Ramel-sällskapet

Rameliana 2022, 100-årsjubileum för Povel Ramel - konsert på Münchenbryggeriet, Stockholm, 26 mars 2022.

 

Till huvudsida Arrangemang RapporterHÄR!

 

BildRameliana2022StockholmProgram

 

Läs även om RAMELIANA 2022 på Trä'gårn i Göteborg 19/3 HÄR! och från Moriskan i Malmö 23/4 HÄR!

 

Längst ner på denna sida, nedanför alla foton, kan du läsa detaljerat program från konserten! Där framgår de Ramelnummer respektive artist / artistgrupp framförde.

 

 

Den allra bästa musiken kommer självmant. Under lördagen kom ljuv musik alldeles självmant till Münchenbryggeriet i Stockholm dit Rameliana 2022 kuskat vidare från Göteborg förra veckan. Här kommer ett mycket kort referat av en del av allt som erbjöds, med fokus på sådant som inte också gavs vid Göteborgskonserterna.

 

Magnus Humlan Persson, charmig "orrenitolog" och trubadur med känsla för Povel och i synnerhet hans fågellåtar eftersom de delar samma intresse, inledde heldagen med "Småfoglarne" och "Tjo, vad det var livat i holken". Efter honom kom Jacke Sjödin och sjöng om (och jonglerade med) purjolökar, ackompanjerad vid pianot av Leo Lindberg. Leo satt kvar vid pianot och fick sällskap av Ludvig Eriksson på bas och Ludwig Gustavsson bakom trumsetet när Amanda Ginsburg trädde upp på scenen. Hittills har Amanda fått en Grammis för varje album som hon släppt (två stycken) och i hennes egen musik märks att hon har Povel Ramel som en av sina husgudar. Det märks förstås också när hon som nu tolkar Povel, i låtar som "Hitta din rätta plats" (ur "Ratataa"), "Het sommar" och "Måste vägen till Curaçao gynga så".

 

Estradören Mattias Enn intog scenen tillsammans med Monica Dominique. Han sjöng om "Ulliga krulliga gubbar" som har en benägenhet att aktualiseras genom decennierna men framförde också såväl "En torftig visa" som "Die Borg" med samma självklarhet. En artistduo som sjungit mycket Povel är Lise & Gertrud, alltså Lise Hummel och Gertrud Stenung, som först framförde "En vilsen folkvisa" och sedan kompades av den återinträdande Monica Dominique i ekvilibristnumret "Håll musiken igång".

 

Monica Dominique fortsatte ensam vid pianot med "En oharmonisk visa" samt ett potpurri på solopiano innan hon fick sällskap av Babben Larsson som ju även var med i Göteborg förra lördagen. De avslutade förmiddagskonserten.

 

Vid eftermiddagskonserten fick Fredrik af Trampe med kort varsel hoppa in i stället för Kalle Lind som ju var kåsör vid Göteborgskonserterna. Kalle hade fått förhinder men delgett Fredrik sitt kåseri om Povel som tråkighetens fiende och glädje i smolkbägaren. En ännu mer överraskande gäst (än Trampe alltså) var Gunwer Bergkvist som var helt oannonserad i programbladet men intervjuades på scenen av konferencieren Anders Eldeman.

 

Överraskningarnas tid var inte förbi. The Real Group uppvisade inte bara fem sångare som den normala sättningen plägar vara, utan inte mindre än tre av originalmedlemmarna. Katarina Henryson, Margareta Bengtson och Anders Edenroth förstärkte den yngre nutida gruppformationen i låtar som "Kommisarie Larsen" och Edenroths Povelhyllande "Konditori Förgätmigej". Det behöver förstås inte sägas att originalmedlemmarna ju ingick i The Real Group såväl när de medverkade i revyn "Knäpp igen" 1992-93 som när de fick Karamelodiktstipendiet 2002. Eftermiddagskonserten avslutades sedan med Anne-Lie Rydé och Svenska Lyxorkestern som ju också var med i Göteborg.

 

I kvällskonserten fick vi som var med förra lördagen återse Anna Sise och Alexander Lövmark, men den här gången sjöng de till Ekdahl/Bagge Big Band. En absolut nyhet var Clas Yngström och hans Sky High tillsammans med Petra Kvännå. Povel Ramel i bluesrocktappning. "The Gräsänkling Blues" funkade förstås ypperligt i formatet och Petra Kvännå gjorde "Fat Mammy Brown" till sin egen.

 

Gentlemen & Gangsters gav samma program som i Göteborg, men i "Ringsaka rangsaka" accentuerades de av en av världens främsta dansgrupper inom lindy hop, The Hot Shots. Povel har gjort många lindy hopvänliga låtar. Kvällens konsert och hela Ramelianadagen i Stockholm avslutades med Evelyn Jons och Fabian Kallerdahl. Rameliana är inte slut förrän Evelyn Jons sjungit "Underbart är kort".

 

Så hålls musiken vid liv av skilda förmågor, så hålls musiken vid liv av varje talang. Den är härligt, ljuvligt skön så länge den pågår. Rameliana 2022 pågår ännu ett tag, den 23 april är det dags för en heldag med tre olika konserter i Malmö. Än finns det säkert biljetter att få tag i, så missa inte detta tillfälle! Jens Ramnebro har gjort ett gediget arbete att arrangera hela den här konsertserien, så tro på sångerna, följ vinden med ballongerna och sälla dig till de sista entusiasterna.

 

URBAN JÖNSSON

 

Nedan följer 49 foton, tagna av Urban Jönsson, Gunnar Kjellander och Amanda Åkerström. Nedanför dessa kan du läsa detaljerat program för konserten.

 

BildRameliana2022StockholmBild1

Blåsorkestern Flåset spelar foajémusik. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar2b

Affären Ramel + utställning, än så länge tom på folk. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar1b

Frukostbuffén är framdukad. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022Stockholm1

 Anders Eldeman, Povel Ramel-sällskapets ordförande, var konferencier hela dagen. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmBild2NY

Magnus Humlan Persson, fågelskådaren och trubaduren, sjöng Povels fågellåtar. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmBild3Ny

Jacke Sjödin sjöng bl.a. om purjolökar, ackompanjerad av Leo Lindberg. (Foto: Urban Jönsson) 

 

BildRameliana2022StockholmGunnar4NY

Jacke Sjödin läste även upp en nyskriven Poveldikt - se nedan. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

Du gjorde ett nedslag en stund på vår jord

och gladde i tält och salonger

med välsmidda ramelska toner och ord

i povelska texter och sånger.

 

Tänk allt du har komponerat och diktat,

när språket medhårs du strök,

din skaparglädje tycks aldrig ha sviktat

ens vid en purjolök.

 

Jag står här som en utav många miljoner

som klyvts i förvåningens gap

över konsten att gifta ihop ord och toner

i så lyckliga äktenskap.

 

Din gladproduktion den är kopiös

med storverk och små bagateller,

din sorglösa brunn tycks helt bottenlös

precis som din strut karameller.

 

Och tiden, den kan vi - tyvärr - inte backa

Nu är du nån annanstans.

Och vi som är kvar, vi kan bara tacka

dej Povel för att du fanns.

 

BildRamelianaStockholmAmandaÅkerström1

Anders Eldeman presenterar nästa artist: jazzsjungande Amanda Ginsburg. (foto: Amanda Åkerström)

 

BildRameliana2022Stockholm5

Amanda Ginsburg, tillsammans med sina medmusikanter Ludvig Eriksson på bas, Ludwig Gustavsson på trummor och för dagen Leo Lindberg på piano, sjöng bl.a. "Het sommar". (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameiana2022StockholmMattiasEnnNy

Estradören Mattias Enn sjöng om Povels Prima Donnor, bl.a. "Ulliga, krulliga gubbar", "En torftig visa" och "Die Borg". Monica Dominique kompade. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRamelianaStockholmAmandaÅkerström2

Mattias Enn än en gång. (foto: Amanda Åkerström)

 

BildRameliana2022StockholmLiseOGertrudNy

Den musikaliska duon Lise & Gertrud sjöng både "En vilsen folkvisa" och Povels stora opus "Håll musiken igång". I det senare kompade Monica Dominique. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRamelianaStockholmAmandaÅkerström3

Lise & Gertrud än en gång. (foto: Amanda Åkerström)

 

BildRameliana2022Stockholm7

Monica Dominique framförde "En oharmonisk visa" och spelade därefter ett potpurri på Povellåtar. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRamelianaStockholmAmandaÅkerström4

Monica Dominique vid sitt piano. (foto: Amanda Åkerström)

 

BildRameliana2022StockholmAndersOchBabben

Publikt intresse för Anders Eldemans presentation av Babben Larsson. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRamelianaStockholmAmandaÅkerström5

Anders Eldeman och Babben Larsson igen. (foto: Amanda Åkerström)

 

BildRameliana2022StockholmBabbenLarsson

Babben Larsson ståuppade och knöt ihop detta med Povellåtar, t.ex. "För dum" och "Sista groggen". Monica Dominique komplade. (Foto: Urban Jönsson)  

 

BildRameliana2022StokholmFredrikAfDTrampeNY

Fredrik af Trampe ersatte en sjuk Kalle Lind och kåserade efter hans manus om Povel som tråkighetens fiende. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar2b

Under plauserna var det försäljning i Affären Ramel, samtidigt som sällskapet fick c:a 15 nya medlemmar. Vi ser Andreas Lindberg och Anders Lundquist bakom disken. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar5

En uppsluppen Jacke Sjödin under pausen. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar6

Monica Dominique ilar förbi efter att ha ackompanjerat flera artister under förmiddagen. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar7

Mattias Enn är lycklig efter ett uppskattat förmiddagspass. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar8

Festivalgeneralen Jens Ramnebro är glad över ett lyckat arrangemang. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmAmandaNY

Sångensemblen Amanda från Göteborg körde lite repriser från samarbetet med Povel 2001, Ramelodia Lusticana. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StokholmJennyAlmsenius

Ljuvliga Jenny Almsenius spelade munspel och sjöng både "Den sista jäntan" och "Droppen från New Orleans". Johan Bengtsson, bas, och Daniel Tilling, piano, kompade. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmPovelsNaturbarn

Povels Naturbarn (Lotta Ramel, Mikael Ramel och Backa Hans Eriksson) i aktion. Tungvrickarna "Jazz me blues" (Povels version), "Den gamla vaktparaden" och "Fars fabrik" är alltid uppskattade nummer. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar10

Rapphönan Lotta Ramel. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmAndersOchGunwer

Plötsligt stod hon där, Gunwer Bergkvist. Vilken överraskning! Anders Eldeman intervjuar. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar9

Gunwer och Anders ännu en gång. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022Stockholm14

 Den nuvarande sättningen av The Real Group (Daniele Dees, Joanné Nugas, Johannes Rückert Becker, Clara Fornander och Axel Berntzon) visade vid lördagens Rameliana på Münchenbryggeriet att de också kan sjunga Povel på helt egen hand. Povel hade älskat greppet att göra "The Big Juleblues" i mars månad. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmTheRealGroupGamlaNy

The Real Group uppvisade inte bara fem sångare som den normala sättningen plägar vara, utan inte mindre än tre av originalmedlemmarna. Katarina Henryson, Margareta Bengtson och Anders Edenroth förstärkte den yngre nutida gruppformationen i låtar som "Kommisarie Larsen" och Edenroths Povelhyllande "Konditori Förgätmigej".  (Foto: Urban Jönsson)

 

BileRameliana2022StockholmAnneLieRyde

Anne-Lie Rydé framträdde i Stockholm precis som i Göteborg, med Svenska Lyxorkestern. "Livet var ett helvete" även i Stockholm! (Foto. Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar16

Hela dagen var TV på plats och spelade in. Det ryktas om ett koncentrat på en timma från konserten 28/5. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar11

Gunwer Bergkvist fångad under andra pausen. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar12

Gunwer Bergkvist tillsammans med Jens Ramnebro. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar15

Så här ser Carl-Einar Häckner ut i verkligheten. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar13

Hans och Peter Gardeman i Svenska Lyxorkestern. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar14

Margareta Bengtson, tidigare sopran i The Real Group, numera soloartist. 1992-93 fanns gruppen med i Povels revy "Knäpp igen". (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022StockholmAnnaSiseNy

Anna Sise fick vid Rameliana på Münchenbryggeriet under lördagen sjunga till Ekdahl & Bagge Big Band, vars kapellmästare Per Ekdahl och Calle Bagge båda brås på Povel Ramels medarbetare (Anders Ekdahl respektive Kerstin och Lasse Bagge). (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmAlexanderLövmark

Även Andreas Lövmark fick sjunga till Ekdahl & Bagge Big Band, och tillsammans med Anna Sise tog han av sig skorna! (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmCarlEinarHäckner

Carl-Einar Häckner trollband publiken även i Stockholm, tillsammans med Bernt Andersson. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StokholmLinaMariaOchJerryNy

Swing Street Orchestra, med solisterna LinaMaria Bengtsson och Jerry Segerberg, framträdde för en entusiastisk Stockholmspublik med en hoper Povelnummer (samma som i Göteborg). (Foto: Urban

 

BildRameliana2022StockholmSkyHighNy

Under lördagens Rameliana bjöd Clas Yngström och hans Sky High tillsammans med Petra Kvännå på Povel Ramel i bluesrocktappning. "The Gräsänkling Blues" funkade förstås ypperligt i formatet och Petra Kvännå gjorde "Fat Mammy Brown" till sin egen. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar17

Hotkatterna från Göteborg, Gentlemen & Gangsters, spelade Povellåter i riktig New Orleans-tappning. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameliana2022Stokholm21NY

Under lördagens kvällskonsert av Rameliana accentuerades Gentlemen & Gangsters i "Ringsaka rangsaka" av en av världens främsta dansgrupper inom lindy hop, The Hot Shots. (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmEvelynJons

Kvällens konsert och hela Ramelianadagen i Stockholm avslutades med Evelyn Jons och Fabian Kallerdahl. Rameliana är inte slut förrän Evelyn Jons sjungit "Underbart är kort". (Foto: Urban Jönsson)

 

BildRameliana2022StockholmGunnar18

Fullfjädrade musikalartisten Evelyn Jons än en gång. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

BildRameiana2022StockholmGunnar15B

Festivalgeneralen Jens Ramnebro och Povel Ramel-sällskapets ordförande Anders Eldeman i lycklig förening. (Foto: Gunnar Kjellander)

 

Detaljerat program för konserten: 

 

BildRameliana2022StockholmProgramDetalj1

 

BildRameliana2022StockholmProgramDetalj2

 

BildRameliana2022StockholmProgramDetalj3

 

BildRameliana2022StockholmProgramDetalj4

 

BildRameliana2022StockholmProgramDetalj5

 

 

 

//