// Povel Ramel-sällskapet

Oskar Janner hos PR-s i Lund, 12/10 2019

 

Till huvudsida Arrangemang Rapporter: HÄR!

 

 

BildPovelILund191012Liten

Oskar Janner framför sin stora Povel Ramel-samling. På restaurang Viva i Lund höll han föredraget "Povel i mitt hjärta".

På träffen med PR-s i Lund (20:e i ordningen) slukades det i vanlig ordning Grynkorv och avlyssnades musik. 

Urban Jönsson från PR-s styrelse berättar:

 

Oskar Janner, till vardags kantor i Rydaholm och bosatt i Ryssby i södra Småland, var inbjuden som föredragshållare vid sällskapets oktoberträff på restaurang Viva. Oskar är medlem sedan starten och har en gedigen Povelsamling. Till föredraget, med rubriken "Povel i mitt hjärta", behövde han inte ange någon källförteckning. I stället hade han källorna med sig, nämligen så gott som hela samlingen. Stenkakor, LP-skivor, EP-skivor, CD, DVD, böcker, tidskrifter, tidningsartiklar och en zebra (som han dock inte köpt själv) låg utbredda på flera bord i restaurangen.

 

Oskars föredrag var en intresseväckande genomgång av Povels liv och karriär med tonvikten lagd på åren före och efter Knäppuppepoken. Det märks att Oskar har en förkärlek för roliga anekdoter, som Povels första möte med Brita Borg och med Martin Ljung. Martins imitation av en biograforgel var en av dussintalet ljudillustrationer i föredraget. Han roas också (förstås, som alla vi andra) av detaljer i Povels liv som intresset att företa långresor (”ibland åkte han jorden runt, ibland till andra ställen”).

 

Musikexemplen var en blandning av känt och mindre känt. Publiken fick till exempel höra utdrag ur Alla har vi varit små, faster Elsie Virgins text En vår utan dig som Povel skrev melodin till, Varför är Louise så blyg och Mannen som samlar på tid som var finalsång i "Knäpp igen". En kanske lite udda melodi är Flöjten har satt sig på tvär’n ur "Ramelodia Lusticana".

 

Efter Oskars föredrag uppträdde paret Göran och Åsa Sergel med några visor ur Povels repertoar, men också ur Evert Taubes och Östgöta-Lasses (i Västergötland känd som Västgöta-Lasse) diton.

 

Eftermiddagen avslutades med att den lundensiske jazzpianisten Nils Bondesson tillsammans med Vivas krögare Per Högberg framförde några nummer. De påpekade att Povel tidigt plockade upp influenser till sitt pianospel från Teddy Wilson, vilket de gav prov på i bland annat Hela mej (”All of Me”) och Shejken (”Sheik of Araby”).

 

Urban Jönsson

  

Nedan följer ett antal foton från arrangemanget (fotografer: Urban Jönsson och Oskar Janner):

 

BildPovelILund1910121OJ

Försnack samtidigt som folk börjar droppa in. (foto: Oskar Janner) 

 

BildPovelILund1910122UJ

Oskar Janner hade fraktat sin stora Povel Ramel-samling till träffen. (foto: Urban Jönsson) 

 

BildPovelILund1910123UJ

Allt detta är Oskar Janners! (foto: Urban Jönsson) 

 

BildPovelILund1910124UJ

Bara Povelböcker! Närbild på samlingen. (foto: Urban Jönsson) 

 

BildPovelILund1910125UJ

Traditionell mat på sällskapets möten i Lund, d.v.s. Grynkorv med tillbehör. (foto: Urban Jönsson) 

 

BildPovelILund1910126UJ

Denna Povel-skiva fanns självklart också i Oskar Janners samling. (foto: Urban Jönsson) 

 

BildPovelILund1910127UJ

Oskar illustrerade sitt föredrag med ljud. (foto: Urban Jönsson) 

 

BildPovelILund1910128OJ

Urban Jönsson från PR-s styrelse kom med aktuell information. (foto: Oskar Janner) 

 

BildPovelILund1910129UJ

Åsa och Göran Sergel underhöll med både Ramel- och Taubevisor. (foto: Urban Jönsson) 

 

BildPovelILund19101210UJ

Per Högberg (gitarr) och Nils Bondesson (piano) jazzade till det. (foto: Urban Jönsson) 

 


//