Fyra kring en flygel                          

 

4KEF  

 

 Hösten 1946 ville Povel odla en mer intim och avspänd form av radioprogram – jämsides med allt annat han höll på med i etermediet. De intryck radiolyssnarna skulle få var, att här var det improvisationen som gällde – även om den var inövad. Projektet fick namnet ”Fyra kring en flygel”.

 

Povel satt själv vid flygeln och de tre som samlades kring honom var Brita Borg, Oscar Rundqvist och gitarristen Martin Kåge. Kåges medverkan blev dock mer och mer sporadisk allteftersom, och han ersattes ofta av andra gitarrister, t ex Tom Gripe, Folke Eriksberg och Sven Stiberg. Så småningom tillkom även en basist (John Jändel, Simon Brehm m fl), utan att programtiteln för den sakens skull förändrades.

 

Ett program sändes redan i radion under hösten 1946 och programserien fortsatte sedan under 1947 samt med några sändningar 1948. Därefter återkom det både 1950 och 1951. En del av programmen gavs i repriser. Sändningstiden var c:a 20 minuter, och en viss programmall utkristalliserades mer och mer:

 

  • först kom naturligtvis signaturmelodin, en Ramelkomposition från tidigt 40-tal som hette Only A Night.
  • därefter var det dags för ett potpurri på både andras och Povels egna melodier, där Povel hade mixtrat i texterna; rapsodierna kunde kallas för t ex Vårvisepotpurri (25/5 1947 och 4/4 1951), Den musikaliska fruktaffären (12/6 1947), Stadspotpurri (2/9 1947 och 22/8 1951), Zoologiskt potpurri (10/10 1947 och 29/19 1950) eller Kulinariskt potpurri (4/2 1951). Även klassikern Den gamla vaktparaden hade premiär i ett flygelprogram (4/4 1951).
  • några evergreens, ibland ”nevergreens”, besjöngs och spexades fram av Povel själv eller av Brita, t ex Ödets ironi, Please, Yep roc heresi eller Hong Kong Blues.
  • sedan var det dags för ett putslustigt inslag; dit kunde höra t ex Oscar Rundqvists imitation av både befintliga och obefintliga instrument, t ex ”Kaukasisk nästuba”.
  • Povels egna visor sjöngs givetvis också och ofta hade Povel med sig ett nyskrivet nummer, t ex Bang bang bang - Vem där?, Per Olsson hade en bonnagård (Povels version), Håll i masten, Uti skogen ska vi gå, Povels ofullbordade, Den gamla vaktparaden, Hjalmar och Hulda (Povels version), En trumpet, en klarinett och en gammaldags bas m.fl. Povel och Brita gjorde även succé med klassikerna En schlager i Sverige och Dom små små detaljerna
  • Sist kom återigen signaturmelodin samt Povels obligatoriska meddelande till ickerökaren Oscar Rundqvist: ”Cigaretterna står där borta (på flygeln), Oscar”.
De kända sändningsdatumen är:
1946: 18/10
1947: 27/1, 24/2, 11/4, 25/5, 12/6, 3/9 och 10/10, 27/12
1948: 15/2, 2/4, 24/12
1950: 23/4, 9/7, 22/8, 29/10 och 23/12
1951; 4/2, 4/4, 22/8, 29/11 och 31/12 (då var även Alice Babs med)

1952: 9/11 (Trångt kring en flygel, då även hela Flickery Flies och Martin Ljung var med)

Den 18/2 1953 sändes ett något annorlunda ”Fyra kring en flygel” som hade undertiteln ”När schlagern slog sig”. Brita Borg hade där förhinder och ersattes av Marion Sundh. Detta flygelprogram utgjorde en liten förberedelse till Povels stora uppgörelse med schlagerbanaliteterna, den som 1955 blommade ut i det uppmärksammade ”När schlagern dog”. Visorna Uffe, Dick och Valle förekom i båda sändningarna.

 

Smakprov från ”Fyra kring en flygel” finns med på dubbel-LPn "Ramels Radio Rariteter 1946-53" (SR Records SRLP 1311/2).

Radiorariteter

 

Smakprov ingår även i utgåvan "Povel Ramel Debut" (Universal 5053105986828), 2013. Läs om skivboken HÄR!

PovelRamelDebutStorbild